Alt om kost

Firkløverens køkken

Redigeret i marts 2024.

I Børnehuset Firkløveren har vi madordning. Vi arbejder ud fra Guldborgsund Kommunes Mad- og måltidspolitik for dagtilbud, som kan læses ved at gå ind på kommunes hjemmeside eller klikke her

Der serveres et sundt frokostmåltid i Firkløveren, og derudover er der tilbud om; morgenmad for de morgenfriske (havregryn, havrefras, havregrød, rugbrød eller boller), formiddagshapser i grupperne (knækbrød og lidt grønt), og eftermiddagsfrugt i grupperne (frugt og knækbrød/bolle). Til alle måltider serveres vand, dog serveres mælk til eftermiddagsfrugten.

I den daglige kostplanlægning sørger køkkenpersonalet for, at de gældende kostråd og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen overholdes.

I forhold til indkøb af råvarer er vi underlagt kommunens indkøbsaftaler og får varer leveret to gange om ugen fra Hørkram. Der vægtes 50% økologi ved råvareindkøb, og Firkløveren har Fødevarestyrelsens Økologiske Spisemærke i bronze.

Madplan

Ugens aktuelle madplan kan ses på Aula.
Madplanen er generelt bygget op efter nedestående skema:

Generel madplan

Ugedag

Menû

MandagGrød
TirsdagVarm ret
OnsdagRugbrød m/pålæg og grønt
TorsdagSuppe
FredagRugbrød m/pålæg og grønt

I vores skovgruppe for de ældste børn i Bangsebro laves en del af maden over bål.

Kosthensyn

Særlige kosthensyn aftales med ledelsen. Denne beslutter i samråd med forældrene, på hvilken måde, det skal udvises.

Mærkedage

I Firkløveren fejrer vi traditioner som Fastelavn, Sankt Hans og Jul. Ved disse højtider, vil der være "godter" i begrænset omfang (eks. en figenstang og lidt chokolade i fastelavnstønden). Vi fejrer også børnenes fødselsdage i samarbejde med forældrene. Fejringen foregår på barnets stue, og barnet må gerne medbringe lidt godt at dele ud (eks. en bolle, frugt, kage eller en is). Personalet vejleder forældrene i "rimelige mængder" mht. sukkerindhold.

Se vores seneste kontrolrapport fra fødevarestyrelsen via nedestående link: